• Laihdutusta takana 26kg. Liikkunut lähinnä lenkkeillen n. 120-145 sykkeellä n.1h 3-5 kertaa viikossa, voimapyörällä ja käsipainoilla treenaillut myös -kuntosalit ei kiinnosta yhtään.. Olen hoitoalalla töissä ja työmatka on napakkaaylämäkinousua. Nyt bmi 28,5.

    Kuinkakohan paljon liikuntaa olisi tarpeeksi ja mitäköhän lajeja kokeilla.. Työ on niin yltiösosiaalista ja rasittavaa, että ryhmäliikunnat on poissuljettu.

Timo Haikarainen (Liikuntavalmentaja)
6.10.2016 17:38
  • Hei, minulla on liikunta supistunut minimiin (vas. käsikipsin ja) sepelvaltimotautiepäilyn takia. Kesällä tein pitkiä pyörälenkkejä ja kävin jumpassa, mutta nyt mietityttää mennä pyöräilemään ym. Mitä muuta voisi tehdä vähän tylsien kävelylekkien lisäksi. Rupeaa masentamaan mokoma tilanne.

  • Timo Haikarainen (Liikuntavalmentaja)
    6.10.2016 17:37
  • Hei!

    Sairastan fibromyalgiaa ja takana on parin kuukauden taantuma, eli todella paha kipujakso joka nyt saatu hallintaan lääkkeillä. Liikkumattomuus ja lohtusyöminen näkyy peilissä ja vaa'assa n. 15kg nousuna! Kipujen helpotettua yritän palata liikkumaan, mutta miten kannattaisi aloittaa ja minkälaista liikuntaa suosittelisit? Nyt olen parina päivänä tehnyt pari kevyttä lenkkiä koirien kanssa.

  • Timo Haikarainen (Liikuntavalmentaja)
    6.10.2016 17:34
  • Hei! Olen pitkään ihmetellyt miksi suosituksissani oleva vauhtiliikunnan määrä ei koskaan täyty. Esim tällä viikolla minun pitäisi tehdä 60 min vauhtiliikuntaa. Testailin vähän: tunnin raskas juoksulenkki kerryttää vauhtiliikuntaa 12 min! Sulkapallolla (raskas) pääsee samaan. Onko tosiaan suositus että tällä viikolla juoksen/sulkapalloilen ym raskaalla rasituksella 5 tuntia. Ja siihen mm. salitreenit ja kestävyysliikunta päälle?

  • Timo Haikarainen (Liikuntavalmentaja)
    6.10.2016 17:33
  • Hei Timo!

    Mitä mieltä olet laitteesta nimeltä Selätin? Tuttavani sai sillä vyötärönsä kapenemaan 10 cm. Olen kokeillut muutaman viikon, ei tunnu ainakaan pahalta. Minkähän verran sen käyttö polttaa kaloreita?

  • Timo Haikarainen (Liikuntavalmentaja)
    6.10.2016 17:32
  • Hei Timo, millaista liikuntaa suosittelet minulle, olen halvaantunut 2010 ja siitä jäi tuo liikuntarajoite osittain, pystyn kävelemään, mutta tasapaino on huono, joten koitan sitä jopa vältellä, mikä ei ole hyväksi. Asun kaukan kaikesta, elikkä kuntosalit jne on noin 50 km päässä, joten on aika ongelma keksiä millä saisin kaloreita kulutettua, tai sit mä vaan oon laiska, mut nyt on oikeesti jotain tehtävä, pliis auta mua. T. Marja

  • Timo Haikarainen (Liikuntavalmentaja)
    6.10.2016 17:29
  • Hei,

    työni on avotyötä ja syön välillä autossa lounaan, enkä pysty valmistamaan välipaloja asiakkaan luona. Mitä lounasvaihtoehtoja/välipaloja suosittelet

  • Krista Kupariharju (Ruokatoimittaja)
    6.10.2016 17:24
  • Minulla näyttää olevan keksit ja pullaongelma. Päivittäin menee 5-7 keksiä? ja pullaa 2-3 palaa- Mitä voisin keksin ja pullan tilalla syödä? Töissä välillä ihan mahdotonta, kun yrittää syödä näkkäriä esim. kahvin kanssa ja Siwa lähellä...

  • Krista Kupariharju (Ruokatoimittaja)
    6.10.2016 17:23
  • Hei, miksi päivittäinen suositus kalorimäärä on huomattavasti suurempi kuin päivän menu suosituksesta kertyneet kalorit??Liikun pyörätuolilla, joten liikuntamääräni ei ole sama kuin "normaalilla" kävelevällä.

  • Hanna Partanen (Ravitsemusterapeutti)
    6.10.2016 17:22
  • Olen yrittämässä painonpudotusta, ja painan 105kg ja olen 178cm pitkä. Olen pääsääntöisesti pyörällä liikkunut kauppamatkat. 2km. jos jatkossa kävelisin, ja reippaasti ja vähentäisin liikasyöntiä, putoisiko paino pelkästään kävelemällä? Voisin välillä tehdä erikseen myös pidempiä kävelymatkoja.

  • Hanna Partanen (Ravitsemusterapeutti)
    6.10.2016 17:21